Osor – most i luka koja povezuje Cres i Lošinj

Osor je mjesto koje se nalazi na hrvatskom otoku Cresu, a administrativno pripada gradu Malom Lošinju. Riječ je o malenom mjestu koje broji manje od 100 stanovnika, ali je od velike važnosti jer pokretni most Osor koji se nalazi u tom mjestu spaja Cres i Lošinj.

Povijest Osora

Upravo zbog svojeg položaja, Osor je i u prošlosti bio od velikog značaja u povijesti Jadrana jer je bio važno prometno središte. Od te bogate povijesti ostalo je mnogo znamenitosti, a najistaknutije su zidine koje svjedoče o tome kako je Osor nekada bio izuzetno moćno trgovačko mjesto. Cres i Lošinj odavno su prepoznati kao odlično mjesto za život, ali i dobre lokacije koje imaju puno potencijala zaštititi stanovništvo. Izuzetno je privlačna bila i kopnena prevlaka koja je zapravo spajala Cres i Lošinj, danas dom mjesta Osor.

Dokazi o naseljenosti ovog prostora sežu daleko u prošlost. Smatra se da su najstariji ljudi ovdje živjeli još u mlađem kamenom dobu, a nastanjivali su špilje i krške jame koje se nalaze u neposrednoj okolici Osora. Prvo pravo naselje na tom području osnovali su Iliri. Dokaz tomu su ilirski grobovi ukrašeni brojnim jantarskim ukrasima, a pronađeni su u okolici Osora. Zbog svoje pozicije, naselje je bilo ujedno i odlična zaštita od svih vrsta vjetrova i oluja.

Za vrijeme rimske vlasti, Osor je doživio veliki razvoj i postao pravi utvrđeni grad. O tome vremenu i danas svjedoče ostaci zidina i građevina tog doba. Bio je od izuzetnog značaja za moreplovce jer je povezivao Ravennu, Pulu i Poreč sa Senjom te antički Plomin i Labin sa Zadrom i Solinom. U to doba, Osor je bio prava strateška baza Bizanta pa je u tom vremenu na tom području i nastalo najviše sakralnih građevina.

Osor na važnosti nije gubio niti za vremena stare hrvatske države, sve dok nije došlo do Mletačke okupacije. Tada je njegovu ulogu preuzeo Cres.

Most Osor

Osorski pokretni most važna je prometna značajka za turizam i bilježi velik promet, pogotovo u jeku turističke sezone. On je veći dio dana podignut jer prednost imaju plovila koja dolaze s juga. Uglavnom je to zato što u kanalu u svakom trenutku može biti samo jedno plovilo. Kanal je dubok oko 3 i pol metra, a struja u kanalu je poprilično jaka pa je oprez od izuzetne važnosti.Za kopnena vozila most se spušta svaki dan oko 9 i 17 sati, a maksimalna težina vozila je 20 tona.

Most je 2018. godine obnovljen i na njemu su odrađene razne sanacije. Kako bi se u potpunosti mogao obnoviti, bilo ga je potrebno demontirati te su stari, dotrajali i istrošeni dijelovi zamijenjeni za nove. Zamijenjen je bio i čitav sustav električnog pogona koji je služio za manipulaciju i upravljanje mostom. Obavljene su bile i sve antikorozivne mjere na metalnim dijelovima te su obnovljena uporišta i temelji mosta.

Danas most funkcionira “kao nov” i ova obnova je bila od izuzetnog značaja jer je riječ o jednom od najvažnijih cestovnih objekata na Cresu i Lošinju te je jako bitno da bude ispravan i u punom pogonu prije početka i tijekom turističke sezone.