Više od 100 godina, Zagrepčani od Gornjeg do Donjeg grada dolaze uz pomoć uspinjače koja ih povezuje. Donja stanica je u Tomićevoj ulici, a gornja na Strossmayerovom šetalištu, u podnožju kule Lotrščak. Najkraća žičana željeznica na svijetu svečano je otvorena 8. listopada 1890., a pokretao ga je parni stroj koji je 1934. zamijenjen električnim. Uspinjača je zakonom zaštićena kao spomenik kulture i njena konstrukcija je savršeno očuvana. Uspinjača ima dva vagona, svaki kapaciteta 16 osoba sjedećih i 12 stajaćih. Maksimalna brzina je 1,5 metara u sekundi, a putovanje od 64 sekunde pokriva udaljenost od 30,5 metara visine.
POVIJEST ZAGREBAČKE USPINJAČE
Da bi danas s ponosom mogli govoriti o najkraćoj žičanoj željeznici na svijetu, zaslužan je D.W.Klein. Ovaj građevinar rodom iz Osijeka, odlučio je napraviti u Zagrebu nešto što većina europskih gradova već ima, a to je uspinjača. Bio je siguran da je to ostvarivo u glavnom gradu Hrvatske, pa je provodio svaki dan pod stubama u Tomićevoj ulici, nekada Bregovitoj ulici. Pretvorio se u promatrača i mjerača pješačkog prometa na tom području i doslovno brojio prolaznike. Odmah je zaključio da se radi od dijelu grada gdje je promet poprilično gust, pa bi umjesto stuba poslužilo puno bolje rješenje – uspinjača.
Nije bilo potrebno dugo vremena da preda zahtjev Gradskom poglavarstvu i traži izdavanje građevinske dozvole. Bilo je to godine 1888., a gradnja koja je odobrena i započeta godinu kasnije, nije krenula zamišljenim tijekom. Nakon svih komplikacija i prepreka, projekt je završen 1890. godine i uspinjača je puštena u promet. Upravljanje 1929. godine preuzima Zagrebački električni tramvaj, a 1973. godine kreće kompletna obnova zbog dotrajalosti.
7 ZANIMLJIVOSTI O USPINJAČI KOJA SPAJA DONJI I GORNJI GRAD
- Prije izgradnje uspinjače, postojao je poljski put koji se nalazio točno ispod kule Lotrščak. Stare fotografije pokazuju da su postojale i drvene stube koje je izgradio Milan Lenuci.
- Ako ste se pitali koliko brzo možete doći do Gornjeg grada, odgovor je 10 minuta. Naime, ako odmah ne uhvatite uspinjaču toliko ćete čekati da djelatnici ZET-a pokrenu drugu.
- Nakon pokretanja uspinjače vožnja je trajala manje od minute u jednom smjeru, a danas traje 64 sekunde.
- Možda se čini da je uspinjača uvijek u prometu, ali postoje dani u godini kad se ne može koristiti. Naime, svake godine mora proći održavanje i remont zbog kojeg dva do tri tjedna ne prometuje.
- U povijesti su postojali duži periodi kada uspinjača nije vozila. Zbog financijskih problema bila je izvan prometa od kraja 1969. do polovice 1974. godine, a zbog oštećenja početkom 2015. godine. No, to nije trajalo dugo. Svega desetak dana do sanacije i ponovnog vraćanja uspinjače u promet.
- Svaka pozicija u prijevoznom sredstvu ima bolji i lošiji pogled, pa tako i uspinjača. Zato se na svojim počecima dijelila na prvi i drugi razred, odnosno, kraj kabine je bilo skuplje i najpoželjnije mjesto zbog dobrog pogleda na grad.
- Uspinjaču su koristile mnoge poznate i cijenjene osobe, a među najpoznatijima su engleski princ Charles i vojvotkinja Camille.